| Súradnice ( I. zastavenie pri Farskej bašte - Nám. Š. Moysesa 18, Banská Bystrica): | 48.7374154, 19.1460694 | |
| Súradnice (II. zastavenie na Medenom Hámri v parčíku cisárovnej Sisi - Lazovná, Banská Bystrica): | 48.743825, 19.139307 | |
| Súradnice (III. zastavenie v Kostiviarskej pod cestným viaduktom - Kostiviarska cesta, Banská Bystrica - Kostiviarska): | 48.7556255, 19.1401282 | |
| Súradnice (IV. zastavenie v Novom Svete, Pod skalou - Banská Bystrica - Nový svet): | 48.771733, 19.1330685 | |
| Súradnice (V. zastavenie v lokalite Arcizíbel nad Novým Svetom - stará cesta do Španej Doliny): | 48.781561, 19.118674 |
Jednotlivé zastavenia krížovej cesty:
I. zastavenie pri Farskej bašte;
II. zastavenie na Medenom Hámri v parčíku cisárovnej Sisi;
III. zastavenie v Kostiviarskej pod cestným viaduktom;
IV. zastavenie v Novom Svete - Pod skalou;
V. zastavenie v lokalite Arcizíbel nad Novým Svetom;
Tzv. bolestná cesta z B. Bystrice do Španej Doliny je unikátna svojou rekordnou dĺžkou 11 kilometrov a taktiež ide o druhú najstaršiu krížovú cestu na území horného Uhorska. Prepája Banskú Bystricu po historickej pútnickej trase so Špaňou Dolinou. Na cirkevnú tradíciu nadväzuje súčasná trasa Barborskej cesty, ktorá taktiež začína v areáli mestského hradu a sleduje priebeh dnes prakticky zaniknutej pútnickej komunikácie medzi oboma sídlami. Zastavenia krížovej cesty na katastrálnom území Španej Doliny majú rovnako štatút pamätihodnosti obce Špania Dolina.
Z historického centra (mestský hrad) Banskej Bystrice vedie do Španej Doliny najdlhšia krížová cesta na Slovensku. Bolestná cesta začínala pôvodne v jezuitskej rezidencii pri kapitulskom kostole sv. Františka Xaverského a od roku 1673 bola presunutá k súsošiu Krista na Olivovej hore na fasáde farského kostola Nanebovzatia Panny Márie v areáli mestského hradu.
Na slávnostnej svätej omši 17. 10. 1663 sa Banskobystričania zaviazali, že spoločne s cisársko-kráľovskou komorou postavia sedem zastavení krížovej cesty z mesta do Panskej (Banskej) doliny. Výstavba prebiehala v rokoch 1663 až 1665 a viedla údolím riečky Bystrica ku Svätému hrobu v Španej Doline. Posledná kaplnka bola postavená podľa jeruzalemského vzoru (Boží hrob).
Do Španej Doliny putovali veriaci do roku 1710 v celodennej procesii počas Veľkého týždňa (Veľká noc). V rokoch 1710 a 1713 bola na území Uhorska morová epidémia, ktorá obmedzila pohyb nielen veriacich, ktorí nemohli opustiť mesto. Vtedy sa Banskobystričania chodili modliť (prosebné procesie) na Urpínsku horu, kde neskôr vznikla novšia mestská kalvária.
Zastavenia staršej kalvárie (B. Bystrica - Š. Dolina) sú dnes v rôznych stupňoch zachovania a predstavujú jednoduché stĺpovité niky, ukončené trojuholníkovou strieškou.
Prvé zastavenie sa nachádza 25 metrov od farského kostola Nanebovzatia Panny Márie v areáli mestského hradu. Dodnes verejnosti neznáme a ukryté pred zrakmi okoloidúcich. Dôvodom je bujný porast zelene (brečtan) v rohu oplotenia súkromného pozemku vo dvore resp. záhrade penziónu Kúria (parkovisko pre hostí) pri Farskej bašte (Námestie Štefana Moysesa 46/18). Taktiež oplotenie čiastočne zakrýva zachované zastavenie krížovej cesty. Ide o najlepšie udržiavané zastavenie bolestnej cesty, keďže sa majiteľ areálu stará o pravidelnú údržbu objektu. Vo výklenku síce chýba pôvodný kalvársky výjav, no je nahradený novodobou sochou Ježiša Krista za kovovou mrežou. Medzi strieškou a nikou je umiestnený jednoduchý drevený krucifix. Dvojspádová strieška a tiež podstavec sú prekryté pálenou škridlou typu bobrovka, čo zabezpečuje ochranu pred degradáciou objektu.
Pri výstavbe komunikácie na Medenom Hámri bolo druhé zastavenie zbúrané. V septembri 2013 podal Banskobystrický spolok okrášľovací a ochranný na stavebný odbor mesta Banská Bystrica žiadosť o vydanie stavebného povolenia na stavbu „Obnovenie II. zastavenia Krížovej cesty na Španiu Dolinu v Medenom Hámri“. Stavebný úrad na základe žiadosti vydal 9. 12. 2013 rozhodnutie o začatí stavebného konania a v júni 2014 bola postavená replika kaplnky v niekdajšom parčíku cisárovnej Sisi. Slávnostná posviacka obnovenej kaplnky bola 26. júna 2014.
Tretie zastavenie stojí v Kostiviarskej pod cestným nadjazdom. Kedysi predstavovalo výjav Ježiš nesie kríž. Štvrtá kaplnka s pôvodným výjavom (Pán pod krížom) stojí v Novom Svete v lokalite Pod skalou. V roku 2003 bolo dobrovoľníkmi opravené (vymaľované) piate zastavenie (Ukrižovanie Pána) v lokalite Arcizíbel nad Novým Svetom na starej ceste do Španej Doliny. Kaplnka predstavuje historický chotárny znak, kde je hranica medzi mestom Banská Bystrica (časť Jakub) a Špaňou Dolinou. Ďalej pokračuje špaňodolinská časť krížovej cesty v Panskej (Banskej) doline.
Individual stations of the Way of the Cross:
Station 1 at the Parish Bastion
Station 2 at Medený Hámor in Empress Sisi Park
Station 3 at Kostiviarska under the road viaduct
Station 4 at Nový Svet - Pod skalou
Station 5 at Arcizíbel above Nový Svet.
The so-called painful journey from Banská Bystrica to Špania Dolina is unique for its record length of 11 kilometers and is also the second oldest Way of the Cross in Upper Hungary. It connects Banská Bystrica with Špania Dolina along a historic pilgrimage route. The current route of Barborská cesta continues the church tradition, also starting at the town castle and following the course of the now practically defunct pilgrimage route between the two settlements. The stations of the Way of the Cross in the cadastral area of Špania Dolina also have the status of monuments of the village of Špania Dolina.
The longest Way of the Cross in Slovakia leads from the historic center (city castle) of Banská Bystrica to Špania Dolina. The painful journey originally began at the Jesuit residence near St. Francis Xavier Cathedral and in 1673 was moved to the sculpture of Christ on the Mount of Olives on the facade of the Assumption of the Virgin Mary Parish Church in the town castle complex.
At a solemn holy mass on October 17, 1663, the people of Banská Bystrica pledged to build seven Stations of the Cross from the town to Panská (Banská) Valley in cooperation with the imperial-royal chamber. The construction took place between 1663 and 1665 and led through the Bystrica River valley to the Holy Sepulchre in Špania Dolina. The last chapel was built according to the Jerusalem model (Tomb of God).
Until 1710, believers used to go to Špania Dolina in an all-day procession during Holy Week (Easter). In 1710 and 1713, there was a plague epidemic in Hungary, which restricted the movement of not only believers, who were unable to leave the city. At that time, the people of Banská Bystrica went to pray (supplicatory processions) on the Urpín Mountain, where a newer city calvary was later built.
The stations of the older calvary (Banská Bystrica – Špania Dolina) are today in various states of preservation and represent simple columnar niches topped with triangular roofs.
The first station is located 25 meters from the Assumption of the Virgin Mary Parish Church in the grounds of the town castle. To this day, it remains unknown to the public and hidden from the eyes of passers-by. The reason for this is the lush vegetation (ivy) in the corner of the fence of the private property in the courtyard or garden of the Kúria guesthouse (guest parking lot) near the Parish Bastion (Štefana Moysesa Square 46/18). The fence also partially covers the preserved Stations of the Cross. This is the best-maintained Station of the Cross, as the owner of the complex takes care of the regular maintenance of the building. Although the original calvary scene is missing from the niche, it has been replaced by a modern statue of Jesus Christ behind a metal grid. A simple wooden crucifix is placed between the roof and the niche. The gable roof and the pedestal are covered with beaver tiles, which protect the structure from degradation.
During the construction of the road at Medený Hámor, the second station was demolished. In September 2013, the Banská Bystrica Association for Beautification and Protection submitted an application to the municipality building department for a permit for “Renovation of the Second Station of the Way of the Cross to Špania Dolina in Medený Hámor.” Based on the application, the building department issued a decision on December 9, 2013, to commence the construction, and in June 2014, a replica of the chapel was built in the former Empress Sisi Park. The ceremonial consecration of the restored chapel took place on June 26, 2014.
The third station stands in Kostiviarska under a road overpass. It once depicted Jesus carrying the cross. The fourth chapel with its original scene (the Lord beneath the cross) stands in Nový Svet in the Pod skalou area. In 2003, volunteers repaired (repainted) the fifth station (Crucifixion of the Lord) in Arcizíbel above Nový Svet on the old road to Špania Dolina. The chapel is a historical landmark marking the border between the town of Banská Bystrica (Jakub district) and Špania Dolina. The Špania Dolina part of the Way of the Cross continues in Panská (Banská) Dolina.
Literatúra a pramene:
- FLÓROVÁ Mária, FATUROVÁ Anna, HOJČKOVÁ Anna, KLASOVÁ Zuzana, MIŇO Martin, 2013. Pamiatková rezervácia Špania Dolina - zásady ochrany pamiatkového územia, Krajský pamiatkový úrad Banská Bystrica, dostupné online: https://www.spaniadolina.sk/obec/zasady-ochrany-pamiatkoveho-uzemia/
- LISINOVIČ Miroslav, 2009. Putovanie po slovenských Kalváriách (109) - Špania Dolina. Dostupné online: https://blog.sme.sk/lisinovic/cestovanie/putovanie-po-slovenskych-kalvariach-109-spania-dolina
- KRAJČÍK Ján, 2008. Kalvária Kalvárska hora - Urpín. Dostupné online: http://www.katedralabb.sk/kalvaria.html
- BANSKOBYSTRICKÝ SPOLOK OKRÁŠĽOVACÍ A OCHRANNÝ, 2013. Krížová cesta na Španiu Dolinu – obnovenie 2. zastavenia pri Medenom Hámri. Dostupné online: http://www.bbsoo.sk/krizova-cesta-na-spaniu-dolinu-obnovenie-2-zastavenia-pri-medenom-hamri/
- BANSKOBYSTRICKÝ SPOLOK OKRÁŠĽOVACÍ A OCHRANNÝ, 2014. Slávnostná posviacka II. zastavenia Krížovej cesty na Španiu Dolinu a pamätného kameňa venovaného rakúskej cisárovnej Alžbete Bavorskej – Sisi. Dostupné online: http://www.bbsoo.sk/slavnostna-vysviacka-ii-zastavenia-krizovej-cesty-na-spaniu-dolinu-a-pamatneho-kamena-venovaneho-rakuskej-cisarovnej-alzbete-bavorskej-sisi/
- BANSKOBYSTRICKÝ SPOLOK OKRÁŠĽOVACÍ A OCHRANNÝ, 2014. Začalo sa s realizáciou projektu. Dostupné online: http://www.bbsoo.sk/zacalo-sa-s-realizaciou-projektu/
Autor textu: Mgr. Tomáš Trstenský
